Pewność nadziei

Terapia muzyką nie tylko w żałobie

PREMIERA

15 października 2021 roku – w kolejnym Światowym Dniu Dziecka Utraconego

Odkąd sięgam pamięcią, moja fascynacja pieśniami żałobnymi, śpiewanymi w czasie pogrzebów, nie zmieniła się. Jako organista biorę aktywny udział w „ostatnich pożegnaniach” już od 13 lat. Mimo iż znakomita większość osób, w których pogrzebie uczestniczę jest mi nieznana, pieśni, które wówczas śpiewam ciągle głęboko przeżywam. Wnioskuję, że zarówno teksty tych pieśni, jak i muzyka mają w sobie coś niezwykłego. Coś, co skłania do wielu niebanalnych refleksji. Nieraz się zdarza, że uczestnik pogrzebu powraca i dopytuje o te poruszające serce pieśni.

Co znajduje się na płycie?

Album zawiera 15 ścieżek – 13 utworów o tematyce żałobnej i nadziei oraz intro i outro. Większość z planowanych pieśni pochodzi z rytuału pogrzebowego. Naprawdę są one wyjątkowe, a często mam wrażenie, że mało doceniane i budzące niepotrzebny dystans spowodowany skojarzeniem z przykrym wydarzeniem odejścia bliskich osób.

Poza utworami z rytuału w skład płyty wchodzi m.in. Litania do Maryi, Matki osieroconych i dzieci utraconych oraz znakomita pieśń Życie jesteś chwilą. Całej głębi dopełnia wiolonczela, na której we wstępie do płyty brzmi średniowieczna wielkanocna sekwencja: Victimae paschali laudes, a w zakończeniu – znana melodia: Być bliżej Ciebie chcę. Zarówno w intro, jak i outro odczytane Boże Słowo mocno pionizuje i wskazuje drogę.

Dokładna lista utworów:

  1. Intro
  2. Dziś moją duszę
  3. Na Twoje Słowo
  4. U Ciebie, Boże
  5. Przybądźcie z nieba (Anielski orszak)
  6. Antyfony (Niech Aniołowie oraz Ja jestem Zmartwychwstaniem)
  7. Psalm 51 (Wieczny odpoczynek)
  8. Rozpoznaj mnie, Pasterzu
  9. Hymn (z Nieszporów za zmarłych)
  10. Antyfony (z Nieszporów za zmarłych)
  11. Modlitwa wiernych (z Nieszporów za zmarłych)
  12. Witaj Królowo
  13. Litania do Maryi, Matki osieroconych i dzieci utraconych
  14. Życie, jesteś chwilą
  15. Outro

Obraz pt.: „Patrzeć, aby widzieć” namalowany przez Marzenę Wasilewską dla zilustrowania tematyki płyty przedstawia wyłaniające się światło z ciemności. Słońce wschodzące lub zachodzące zawsze budzi nadzieję na kolejny jaśniejący poranek po trudach ciemności. Jak to niektórzy mawiają: po Wielkim Piątku przychodzi Wielkanocny Poranek, a po burzy wychodzi piękne słońce…

Za serce włożone w każde dotknięcie farbą płótna z głębi duszy dziękuję!

Realizacja, miks i mastering oraz piano: Mateusz Hrynkiewicz
Wiolonczela: Hubert Frankiewicz
Lektor: Przemysław Radzyński
Wokal: Michał Niemiec

Album można otrzymać poprzez:

PATRONATY HONOROWE

PATRONATY MEDIALNE

Skąd pomysł?

Pomysł zrodził się w listopadzie 2019 roku, gdy mój poprzedni ksiądz proboszcz Zbigniew Pałys MS poprosił, bym nauczył się pieśni „Dziś moją duszę w ręce Twe powierzam”. Pieśń od razu zdobyła moje serce (!). Po raz pierwszy w życiu śpiewałem ją 2 listopada 2019 roku.

Dzień później, w niedzielę 3 listopada, o. Marek Krzyżkowski (katecheta, z którym wówczas współpracowałem) zaprosił mnie na unikalny koncert ku czci zmarłym i świętym w kościele oo. Redemptorystów w Krakowie. Koncert okazał się przepiękny. Niesiony zachwytem kilka dni później zapragnąłem i postanowiłem, by nagrać płytę z pieśniami żałobnymi i nadziei.

A od kilku miesięcy, okazuje się, że cały ten plan realizuje się w ogłoszonym przez papieża Franciszka Roku Świętego Józefa, patrona dobrej śmierci.

Opatrzność ciągle akcentuje swoją obecność. 🙂

Jak wyżej wspomniałem, znaczna większość utworów to pieśni z obrzędów pogrzebu Kościoła katolickiego. Na uwagę zasługują, oprócz wcześniej wspomnianej „Dziś moją duszę”, poszczególne fragmenty Nieszporów z oficjum za zmarłych, zwłaszcza Hymn i Modlitwa wiernych. Tekst i muzyka zapadają głęboko w pamięci.

Chcę jeszcze przywołać dwa utwory (spoza obrzędów pogrzebu) z powodu ich osobistego dla mnie charakteru.

W tym miejscu wyrażam podziękowanie dla Pawła Bębenka za to, że bez cienia wątpliwości zgodził się, bym tę wyjątkową pieśń „Życie, jesteś chwilą” z muzyką jego autorstwa zamieścił na płycie. Tekst pieśni pochodzi od św. Teresy od Dzieciątka Jezus, muzyka także jakby z samego nieba – dziękuję, drogi Pawle!

Powstanie Litanii do Maryi, Matki osieroconych i dzieci utraconych związane jest z Marzeną Wasilewską – autorką okładkowej ilustracji do płyty (więcej o namalowanym obrazie poniżej). Marzena wiele miesięcy temu „przypadkowo” trafiła do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia na msze w intencji dzieci utraconych i ich rodziców. Wówczas szczególną jej uwagę zwrócił odczytywany po mszy tekst nieznanej jej dotychczas litanii do Maryi Matki Rodzin Dzieci Utraconych. Niebawem Marzena przekazała mi swoje gorące pragnienie, by litania ta, niebanalna w swej treści, mogła mieć melodię, muzykę. Zajęty innymi kwestiami początkowo odsunąłem temat na bok, ale zdarzenia które miały miejsce w ciągu następnych kilku tygodni (świadectwo koleżanki ze wspólnoty o utracie dziecka i odzyskaniu pokoju w dniu, gdy zaistniał splot pewnych okoliczności, w których też uczestniczyłem; pomniki, które jakby wyrastały spod ziemi z napisem „pamięci dzieci utraconych…”; mail od pewnych osób ogarniających muzycznie rekolekcje dla rodziców po stracie dziecka odbywających się dwa razy do roku w Gnieźnie z prośbą o udostępnienie gitarowych chwytów dwóch moich pieśni dla celów tychże rekolekcji) nie dawały mi spokoju i zdecydowałem podjąć temat muzyki do tej istniejącej już litanii. Mając w głowie wstępny plan płyty zapragnąłem, by litania ta mogła również być częścią nowego krążka. Wysłałem więc maila z prośbą o możliwość skorzystania z tekstu i ewentualnego późniejszego upublicznienia tej modlitwy na nowej płycie.

Po około miesięcznym oczekiwaniu na odpowiedź podjąłem decyzję, że skoro nie mam zezwolenia na działanie (żadna odpowiedź nie nadeszła) powstanie zatem całkowicie nowy tekst litanii i muzyka. Wraz z zaprzyjaźnioną polonistką prof. Haliną Bursztyńską stworzyliśmy nową modlitwę skupioną już nie tylko na tematyce dziecka utraconego, ale ogólnie na osobach, które straciły swoje życie w różnych okolicznościach oraz na tych, którzy zostali przez taką śmierć osieroceni.

I tak Babcia Halina napisała tekst, za który z serca dziękuję(!), a ja wybrałem dźwięki. Krakowska Kuria Metropolitalna udzieliła imprimatur zarówno do tekstu jak i do muzyki w kwietniu 2021 roku.

Każdemu, kto wsparł powstanie niniejszego dzieła bardzo serdecznie i szczerze dziękuję!

Dziękuję za towarzyszenie!
Do usłyszenia w muzyce!

Michał Niemiec, autor projektu